De conclusies van een cruciaal rapport dat het bestaansrecht van Lelystad Airport aantoont, staan door de coronacrisis op losse schroeven.
Lelystad Airport moet op termijn vluchten overnemen van Schiphol, dat tegen zijn capaciteitsgrenzen aanloopt. Nu het aantal vluchten drastisch is verminderd door de coronapandemie is de noodzaak om uit te wijken verdwenen.
Coalitiepartijen ChristenUnie en D66 willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen opnieuw aantoont dat Lelystad Airport geen paradijs voor prijsvechters wordt.
Lelystad Airport zou aanvankelijk in april 2018 de eerste vluchten overnemen van Schiphol. De opening is al vier keer uitgesteld.
Opnieuw een tegenslag voor Lelystad Airport, het vliegveld dat op termijn vluchten van Schiphol over moet nemen. De conclusies van een doorslaggevend onderzoek naar de noodzaak van de Flevolandse luchthaven staan door de coronacrisis op losse schroeven, schrijft de Volkskrant.
Het rapport van adviesbureau M3 van eind vorig jaar stelt dat de kans klein is dat Lelystad Airport overspoeld wordt door prijsvechters die goedkope pretvluchten aanbieden naar zonnige oorden.
Het percentage nieuwe vluchten zou in de eerste jaren uitkomen op 10 tot 20 procent. Het grootste deel van de starts en landingen komt in dit scenario van maatschappijen die hun bestaande vluchten verplaatsen van Schiphol naar Lelystad.
Het onderzoek was reden voor coalitiepartijen D66 en ChristenUnie om in te stemmen met de opening van het vliegveld.
Van schaarste op Schiphol is geen sprake meer
Maar door de uitbraak van het coronavirus is de situatie in de luchtvaart ingrijpend veranderd. Het aantal vluchten op Schiphol is drastisch verminderd. De verwachting is dat het vliegverkeer op zijn vroegst in 2023 en mogelijk pas in 2025 weer op het niveau van vorig jaar zal zijn.
Daardoor zijn de capaciteitsproblemen van 's lands grootste luchthaven voorlopig geen issue meer. Daarmee verdwijnt de noodzaak om uit te wijken naar Lelystad Airport.
Dat scenario staat in het M3-rapport van december al beschreven: "Schiphol zal de eerste keuze van luchtvaartmaatschappijen blijven, en zij zullen alleen ontwikkeling op Lelystad Airport overwegen als de capaciteit op Schiphol schaars is", aldus de onderzoekers.
M3-onderzoeker Arjan van Moorsel zegt tegen de Volkskrant dat de conclusies van het rapport mogelijk niet meer kloppen, nu de coronacrisis de reisbranche op z'n kop heeft gezet. Opnieuw onderzoek doen, noemt hij "logisch".
ChristenUnie en D66 laten in een reactie weten dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) nu aan moet tonen dat Lelystad Airport toch bestaande vluchten gaat overnemen van Schiphol en geen paradijs voor prijsvechters wordt.
De opening van Lelystad Airport is al vier keer uitgesteld
De ontwikkeling is een nieuwe tegenvaller voor minister Van Nieuwenhuizen, voor wie Lelystad Airport zo langzamerhand een hoofdpijndossier is.
Het kabinet besloot al in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De luchthaven zou aanvankelijk in april 2018 de deuren openen.
Budgetmaatschappijen en vakantievliegers toonden niet direct veel enthousiasme. Bovendien kwamen bewoners van omliggende provincies in opstand toen bleek dat de vluchten naar en van het vliegveld lang relatief laag moesten blijven vliegen vanwege afspraken over de indeling van het luchtruim. Vervolgens bleken ook milieu- en geluidsrapportages niet te kloppen.
De linkse oppositie maar ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn altijd zeer kritisch geweest over de opening van Lelystad Airport, met name vanwege de effecten van het vliegverkeer op de natuur.
Het cruciale rapport dat D66 en ChristenUnie over de streep trok, staat nu op losse schroeven. Daarmee dreigt opnieuw uitstel voor de opening van Lelystad Airport. Dat zou de vijfde keer zijn.
Schiphol blijft zich sterk maken voor Lelystad
Volgens Schiphol-baas Dick Benschop blijft er schaarste bestaan in start- en landingsrechten, zogeheten slots, op 's lands grootse luchthaven. Dat zei Benschop vrijdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van de luchthaven.
Marktpartijen zijn volgens Benschop nog altijd geïnteresseerd in een verhuizing naar Flevoland.
De topman herhaalde nog maar eens dat het plan ongewijzigd is. "We bereiden ons voor op november 2021. De reden voor de opening van de luchthaven is er nog."
Volgens de topman moet dit proces worden afgemaakt, waarbij Schiphol na opening de hub-functie vervult en de vakantievluchten overgaan naar Lelystad.
Lees meer over de luchtvaart:
- KLM moet zichzelf opnieuw uitvinden en scherp kiezen: maak vluchten van minder dan 500 kilometer overbodig
- Zo drukte de iconische Boeing 747 zijn stempel op de luchtvaart: de geschiedenis van de Jumbojet
- 15 manieren waarop vliegen anders wordt na corona: mondkapje op aan boord, bloedtest vooraf en geen warme maaltijden meer
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten